Simtag – Jessika Berglund

Det var några dagar innan Pride som jag satte mig för att kolla igenom programmet och välja ut några punkter som jag ville se och det första jag såg var Jessika Berglund samtalar med sin redaktör om debutromanen Simtag och jag läste om namnet någon gång och undrade om det var den Jessika Berglund som jag känner, jag hoppade runt lite och fick ganska snart klar för mig att så var fallet. Jag kollade på adlibris och det gick att få tag på boken strax över hundra kronor så jag köpte den direkt. Ett par dagar senare och några dagar innan jag åkte till Pride så kunde jag hämta ut boken på Hemköp.

Jag satt mestadels vid mitt köksbord när jag läste och jag tror att jag läste ut boken på en dag. Jag tyckte om den. Språket och lugnet i boken var det som tilltalade mig mest. Stämningarna. Emellanåt var det lite svårt att inte höra författarens röst och då inte pga något berättartekniskt utan för att jag känner författaren. Jag försökte omedvetet hitta Jessika i boken och det var lite störande för min läsning.

Berättelsen innehåller mycket närvaro i nuet som jag kände mig lugn och glad av. Samtidigt innehåller den mycket längtan och minnen. Anneli, bokens huvudperson, letar efter tecken på att hennes känslor för Cecilia egentligen alltid har varit förälskelse. Hon ser dåtiden i ett nytt ljus. Jag känner igen det sättet att tänka. När Anneli funderar på vem hon är och vem hon blir när hon presenterar sig på olika sätt för omvärlden känner jag också igen mig.

I GP läste jag en resension som var lite negativ, den jämförde hemtrevligheten i boken med gör det själv program i TV och jag blev irriterad, för det var verkligen inte den känslan jag fick. Det är stor skillnad på att fixa sitt hem för att visa upp det och att vara i det man gör och lägga tid på att göra sylt, eller något annat. Det kan se likadant ut utifrån, men förhållningssättet spelar roll.

Det fanns en grej som jag störde mig på i den här romanen och det var att kärlekshistorien följde regelboken för kärlekshistorier i böcker och på film. Jag längtar så efter att läsa något annat.

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Lämna en kommentar