Vardagsskildring med ny story

Jag vill läsa en bok som skildrar vardagshändelser, det vill säga man får följa en eller flera personer i deras vardag och det viktiga är vad de tänker och gör och relationer har en viktig del i handlingen.

Nu till det specifika som gör det hela svårare, jag vill hitta en sådan bok som inte följer normerna för relationer. Huvudpersonen delar inte in sina relationer i vänskaps- resp kärleksrelationer. Sex ska inte presenteras som destruktivt om det förkommer ”utanför” en parrelation och fint om det förkommer ”inne i” en parrelation. Det hela ska inte presenteras som en fas som personen går igenom. Det ska vara mogna människor som mår som folk gör mest och det ska förkomma konflikter. Den ska helst vara skrivan på svenska.

Jag har länge letat efter en sådan bok, men ännu inte funnit en.

, ,

  1. #1 av Linda på 28 augusti, 2008 - 8:43

    En bok jag kom att tänka på är ”Ibland bara måste man” av David Levithan. Visserligen inte skriven på svenska, men översatt och utgiven av ungdomsbokförlaget X-publishing. Kolla upp den!
    // Linda

  2. #2 av elin på 28 augusti, 2008 - 12:04

    Då ska jag kolla upp den, tack :)

Kommentera

