Frukostläsning

För ungefär en månad sen var jag på Kortedala bibliotek och lånade en hög med böcker, i den högen fanns en självbiografi av Ada Nilsson och jag började läsa den, sen blev jag sugen på att läsa en biografi om Tove Jansson och började på den. Samtidigt läser jag Allt av Martina Lowden. Det är mycket biografier av olika slag pågång alltså.

Nu på morgonen blev jag sugen på att återuppta läsningen av Ada Nilssons självbiografi och jag fastnade vid frukostbordet. Det är intressant att läsa om sekelskiftesstockholm. Särskilt när jag precis har varit där händelserna utspelar sig och till och med varit inne på Ersta sjukhus eftersom jag känner en som arbetar där nu. Vilket Ada Nilsson gjorde i slutet av 1800-talet.

, , ,

  1. #1 av Full bokhylla på 20 augusti, 2008 - 2:16

    Åh, vad heter den biografin? Jag har läst mycket om Ada Nilsson via andra biografier – till exempel Carina Burmans ypperliga bok om Klara Johansson!

  2. #2 av elin på 20 augusti, 2008 - 4:09

    Den heter Glimtar ur mitt liv som läkare och är skriven 1963. Har du läst Kvinnor på gränsen till genombrott av Ulrika Knutsson? Jag har för mig att det var den första boken som fick mig att få upp ögonen för de här kvinnorna och jag blev intresserad av K.J, Klara Johansson och har också läst boken av Carina Burman, men tyvärr inte hela, var tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket innan jag läst ut den. Den står på listan över böcker jag ska ta upp någon gång. Just nu har jag beställt så mycket böcker och har flera på gång att jag nog bör vänta lite dock. Det är ju en rätt tjock bok.

  3. #3 av Full bokhylla på 22 augusti, 2008 - 11:17

    Ja, det var Ulrika Knutson som fick mig intresserad också! Sedan har jag läst både om K.J, Emilia Fougelklou, Hilma Borelius och så klart Fredrika Bremer. Ska se om jag hittar ”Glimtar ur mitt liv som läkare” på biblioteket här i Malmö!

  4. #4 av elin på 22 augusti, 2008 - 1:55

    Jag har planerat att jag ska leta upp fler böcker om dem allihopa. Kommer ihåg att jag någon gång letade på Strömstads bibliotek efter en biografi om Honorine Hermelin, men jag hittade bara någon biografi över någon man som hette Hermelin i efternamn, troligen en släkting till henne. Har för mig att det fanns någon morbror eller liknande som var känd. Minns inte riktigt just nu.

    Tipsa gärna om böcker!

Kommentera

