Biblioteksbeställningar

När jag ser ett tips om en bok som jag blir sugen på så går jag ofta direkt till bibliotekets hemsida och kollar om de har den och så reserverar jag den, just nu kostar det inte ens något extra. Ofta blir det fler böcker lånade än jag hinner läsa. Som tur är så har de en funktion där man kan välja att man vill kunna se allt man någon gång har lånat. Så jag brukar tänka att jag kan gå tillbaka och kolla där. Ibland blir jag ändå lite stressad av alla böcker som jag vill läsa.

Det kanske skulle vara bra att upprätta en faktisk lista så att jag slipper släpa hem alla böcker och stressas av mängden som jag inte hinner läsa ut. Någon som känner till någon praktisk stans för att skriva upp böcker som man vill kolla upp?

Nu är det i alla fall så att jag har beställt Min typ brorsa av Johanna Lindbäck och den ser jag fram emot att läsa eftersom jag uppskattade hennes debut En liten chock väldigt mycket. Min plan är därför att läsa den direkt efter Ada Nilssons självbiografi, som snart är utläst, och sedan fortsätta med boken om Tove Jansson. Jag vet ingenting om Min typ brorsa utan satsar på att läsa den utan någon förförståelse.

  1. #1 av Martina på 22 augusti, 2008 - 5:25

    Jag har en liten ”bokbok”, dvs en anteckningsbok med tillhörande penna där jag skriver upp alla böcker jag vill läsa… sen får den följa med till biblioteket och så väljer jag böcker ur den listan.

  2. #2 av elin på 22 augusti, 2008 - 8:55

    Jag har flera gånger försökt använda anteckningsböcker i olika syften, men det blir inte riktigt som jag tänkt mig. Jag använder sällan handväska/väska och då har jag inte med mig anteckningsboken när jag är ute och oftast hamnar den någonstans där jag inte tänker på den. Kanske skulle jag kunna ha en vid datorn, eftersom det brukar vara vid datorn som jag får boktips, eller det är iaf då jag reserverar dem på biblioteket, eller beställer dem från någon bokhandel.

    Har börjat använda anteckningsfunktionen i mobilen för sådant som jag kommer på när jag är iväg någonstans, det är ganska bra, men jag glömmer samla allting på samma ställe och det skulle nog vara mer praktiskt.

Kommentera

