Glimtar ur mitt liv som läkare – Ada Nilsson

De här är Ada Nilssons självbiografi och hon skriver själv i början av boken att det är minnen, att hon inte har fört dagbok kontinuerligt och att det troligen kommer bli lite hattigt, men att det nog kommer ge något ändå. Och det gör det. Det stämmer att det ibland känns som att hoppen är omotiverade och jag vill veta mer om vissa saker som bara nämns i förbigående, men boken gav någonting. En historisk personlig inblick. Jag brukar inte intressera mig särskilt mycket för historia, men när det historiska presenteras personligt så blir jag intresserad och vem vet kanske blir jag snart intresserad av att ta reda på mer, inte bara genom fler biografier utan även genom historiska böcker som beskriver en epok.

Prostitutionen på tidigt 1900-tal var vad jag förstår ganska utbredd och kvinnorna som var prostituerade var tvungna att registrera sig för att komma på återkommande läkarbesök. Detta var för att komma åt könssjukdomar. Ada kritiserar det faktum att de män som går till dessa kvinnor inte behövde vare sig registreras eller kontrollera sig. Problemet med könssjukdomar betraktas som de prostituerades ansvar. En av anledningarna som nämns för att inte kontrollera männen är att de då skulle tvingas börja i riksdagshuset och med de så är saken ur världen.

En annan sak som gör Ada upprörd är att barnmorskorna tjänar 1,50:- per förlossning och detta oavsett hur lång tid förlossningen tar och eftervvården räknas inte heller med. Själv är Ada gynekolog och arbetar ofta som förlossningsläkare. Jag får bilden av en stark kvinna som gör det hon vill och det hon brinner för. Hon deltar i kampen för kvinnors rättigheter och reser mycket. Hon ger särskilt mycket plats till att beskriva Alexandra Kollontay och jag blir lite nyfiken på att läsa hennes dagböcker som nyligen givits ut på svenska vilket jag såg häromdagen.

Jag hade gärna läst mer om Fogelstad och Tidevarvet och jag kommer fortsätta leta efter biografier från den här tiden och den kretsen.

, , ,

  1. #1 av Full bokhylla på 25 augusti, 2008 - 5:59

    Det finns fler böcker om den tiden – bland annat en avhandling från Umeå universitet som jag köpte när jag var på Julita och besökte utställningen som handlar just om Fogelstakollektivet. Det var jättespännande! Jag letade efter Adas bok på ett av mina stamantikvariat idag, men tyvärr fanns den inte inne…

  2. #2 av elin på 27 augusti, 2008 - 12:30

    Jag har två böcker om fogelstad och de påminner ganska mycket om varandra och K.J boken står på att läsa listan. Jag får ta det som det kommer efterhand. Mycket jag vill läsa.

Kommentera

