Bokföring

Jag vill någon gång starta en bokhandel och har nu bland annat lånat en bok för att få lite mer grepp om bokföring. 100 sidor – bokföring för dig som hatar det heter den och jag hoppades lite att den skulle förklara bokföring på ett för mig begripligt sätt, men det gör den inte. Jag har inte svårt för siffror och jag har inte svårt för att hålla reda på min egen ekonomi om jag vill/behöver. Problemet med förklaringarna i den här boken, och allt jag tidigare hittat, är att de är för mycket beskrivning och för lite förklaring.

Jag vill veta varför jag ska göra en viss sak om jag ska göra den. ”Så här ska man göra för så är det” fungerar mycket dåligt som förklaringsmodell om jag ska förstå någonting. Jag blir bara irriterad och letar vidare i texten efter en beskrivning på varför. Om jag förstår varför så blir det ofta lätt att komma ihåg och göra rätt.

Jag antar att det finns ett varför bakom endel tillsynes onödigt trassliga sätt att räkna ut ett företags ekonomi på. Det verkar konstigt om de har krånglat till det helt i onödan. Eller? Kan det vara så att den här boken är gjord för dem som bara vill veta hur man gör och skiter högaktningsfullt i varför ? Jag undrar vad dem i så fall hakar fast informationen på. ”Det är så för att det är så…”

Jag har en kritik till. Det är opedagogiskt att förklara ords betydelse i en viss kontext med andra ord från samma kontext som är lika obegripliga för en oinsatt. Det underlättar inte för förståelse.

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

