Mer om bokföringsboken

Jag bläddrade vidare i bokföringsboken och jag och en vän satt och gjorde narr av den. Den är helt enkelt värdelös om syftet med boken är att jag ska få koll på bokföring så misslyckas den kapitalt. Boken får åka tillbaka till biblioteket och jag får försöka hitta bättre information någon annanstans. Om någon vet något så får ni gärna tipsa.

Syftet är att få grepp om det här med att starta eget för att kunna öppna en mysig bokhandel någonstans i Göteborg. Jag har beskrivit det som att jag inte ska vill någon särskild nisch på böckerna i min bokhandel, men det är inte sant. När jag tänker efter så vill jag ha mest skönlitteratur och lite facklitteratur. Men jag tänker mig inte heltäckande på facklittområdet. Frågan är vad jag egentligen tänker mig. Biografier och historia vill jag ha och bra psykologiska och samhällsvetenskapliga böcker. Populärvetenskap. Sen är det personlig känska jag vill åt. Det finns ett par sådana bokhandlare i Göteborg, men akademibokhandeln, bokia, wettergrens och pocketshop breder ut sig. Jag tror att det finns fler än jag som gillar tanken på mindre något mer lokala bokhandlare, dvs jag har inte tänkt placera den mitt i stan utan en bit från centrum. I något område där det bor mycket ”kulturfolk”.

Jag har varit i kontakt med en av dem som har en sådan här bokhandel och kan hon så kan jag. Jag behöver bara ha mer på fötterna innan jag sätter igång, och då är det ekonomidelen som jag har minst koll på. Företagsekonomi. Min syster läste det förra året, på komvux, ska fråga henne om hennes lärabok var bra.

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

