En vanlig deckare?

Människa utan hund drar inte i mig. Jag fick en kommentar om att detta är en annan sorts deckare. Och jag funderar på vad som är jämförelse materialet. Vad är en normal deckare? Eller en vanlig deckare?

Jag har läst en hel del Elisabeth George, men tröttnade efter ett tag. Det kan vara så att jag, senast jag försökte, höll på att falla ur en läsperiod, eller var deckarmätt. De senaste deckarna jag läst, eller snarare lyssnat på, är Millenium-trilogin. Jag Läste de första två delarna ungefär när de kom ut och lyssnade på alla tre i en följd, för några veckor sedan, tillsammans med en vän som inte läst dem tidigare.

Åsa Nilsonnes Tunnare än blod var en deckare jag tyckte om, om jag minns rätt. Under samma resa som jag läste Tunnare än blod så läste jag en annan deckare som jag inte minns namnet på, men som jag helt klart tyckte var mycket sämre. Eller var det tvärt om? Jag blandar ihop dem eftersom att jag läste dem precis efter varandra. Har för mig att det var Nillsonnes jag gillade, att jag funderade på att hon är psykolog och att det märktes och att det gav berättelsen djup.

Sen läste jag någon, för rätt längesedan, med en polis i Skåne. Jag tror att det kan ha varit en av Mankells Wallander-deckare. Jag minns inte handlingen och inte riktigt vad jag tyckt om den, men jag tror att jag var relativt positiv.

Förutom Elisabeth George så är det alltså främst Svenska deckare jag har läst och de är ganska olika även om delar av uppbyggnaden av berättelsen påminner om varandra. Jag tycker bäst om deckare där brottet som ska lösas fungerar som en sammanhängande länk i mitten av berättelsen och där tyngdpunkten ligger i personbeskrivningar och relationer. Vardagsskildringar är trots allt det jag dras mest till. Allt för spektakulära eller osannolika slut brukar göra mig lite lätt irriterad.

, , ,

  1. #1 av Linda på 28 augusti, 2008 - 8:46

    Ett litet förhandstips: jag går på föräldraledighet i januari, så min bibliotekarietjänst kommer att lysas ut på högst ett år. Kolla ams regelbundet (fast det gör du säkert redan) så du inte missar. Om du är intresserad alltså :)
    // Linda i Kumla

  2. #2 av elin på 28 augusti, 2008 - 12:04

    Tack för tipset, allra helst vill jag inte flytta, vilket är en aning dödsdömt, eftersom borås kastar ut en hjord med bibliotekarier varje år och västra götaland är det sämsta stället att söka jobb på om man kollar ams.se:s barometer.

    Samtidigt trivdes jag bra på biblioteket i Kumla så jag ska hålla ögonen öppna :)

Kommentera

