Människa utan hund – Håkan Nesser

Jag har nu läst ut Människa utan hund av Håkan Nesser. Den handlar om ett par mystiska försvinnanden och hur detta påverkar den familj som drabbas. Det är många människor att följa, men inte svårt att hålla isär dem. När jag väl kom in i boken så blev det en riktigt bladvändare, men jag upplevde hela tiden att någonting saknades. Kan det ha varit att jag aldrig kände att någon person på allvar berörde mig? Att det hela tiden fanns en viss distans.

Det är tre personer som jag kommer närmare än de andra och det är Kristina, Kristoffer och Gunnar Barbarotti, kriminalinspektören som försöker lösa fallet. Kristina är en av döttrarna i familjen Hermansson och Kristoffer är son till den andra dottern Ebba. Kristina är alltså Kristoffers moster. Jag vet inte om det är så att man följer dessa mer ingående än de övriga, eller om det är något annat som gör att de känns närmare. Trots att jag känner mig närmare dessa så finns där en distans som stör mig. Jag vill komma nära.

Det intresserar mig att det här en bok som jag inte kan lägga ifrån mig, jag låg och läst till tre halvfyra på natten, samtidigt som den inte berör mig nämnvärt. Jag känner ingen saknad när jag lägger ifrån mig boken på soffbordet hemma hos mamma och följer med henne ner och handlar. Jag känner inget sug efter att leta reda på nästa bok, samtdigt skulle det inte förvåna mig om jag så småningom ändå läser nästa bok. Det som intresserar mig är ambivalensen i mitt förhållningssätt och jag tror även att det kan bli det som gör att jag vill läsa ytterligare en bok.

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

