Livet på en kylskåpsdörr – Alice Kuipers

Jag fick en dryg timme över mellan två planerade grejer på stan. Lite för lite tid för att åka hem och jag hade ingen lust att gå i cirklar så länge. Bestämde mig för att gå in på en bokaffär och köpa en pocket som jag kunde läsa på kaféet medan jag väntade. Tittade lite sporadiskt över titlarna och såg Livet på en kylskåpsdörr vilken jag kände igen efter att ha läst detta för ett par veckor sedan.

Jag blev nyfiken redan när jag läste om boken, men tänkte inte på att köpa den sådär direkt, men nu behövde jag en fördriva-tiden-bok och konceptet kändes perfekt. Post-it lappar med korta meddelanden. Lättläst. Och den gick sannerligen snabbt att läsa och på något sätt rymde den så mycket mer än det som egentligen stod där. Intressant koncept, att skriva en bok enbart med hjälp av post-it lappar mellan två personer och ändå lyckas få fram vad som händer mellan lapparna. En bra och sorglig bok, jag tycker nästan alltid att det är lite extra jobbigt att läsa om just cancer och det är en grej som jag nästan alltid stör mig på med det temat, men det kan jag inte gå in på här.

,

  1. #1 av Emm på 21 september, 2008 - 3:20

    Har precis också läst; Livet på en kylskåpsdörr
    Tyckte iofs om den. Men det var lite för tunn för min smak. Både textmässigt och att få fram känslan av att komma nära Claire och hennes mamma.

  2. #2 av elin på 21 september, 2008 - 8:42

    Jag funderar på om upplevelsen av boken påverkas av dels förväntningar och dels av situation då man läser den. Jag hade ett hum om vad boken skulle innehålla och valde den för att fördriva tiden medan jag väntade på några på ett kafé. Det passade utmärkt.

    Jag kan hålla med om att man inte kom personerna nära, men jag kände i detta fall inte att det var en brist och jag fascinerades över hur mycket jag la till i berättelsen, som faktiskt inte står där. Som att jag har en uppfattning om hur deras hus ser ut och så.

Kommentera

