Nattens bibliotek

Igår städade jag hallen och sorterade då även böckerna i min hallbokhylla. Fastnade för en bok med fin utsida Nattens bibliotek av Alberto Manguel. Jag fick boken i julklapp och hade inte öppnat den, troligen för att jag tenderar att få endel böcker i julklapp och den här hade jag inte hört talas om och förutom att den är snygg så är det inte en bok som jag hört talas om och därför hamnade den i hallbokhyllan oöppnad.

Titeln fick mig att anta att det var en skönlitterär bok, men när jag nu öppnade den igår så såg jag att det inte var det utan författarens reflektioner över bibliotek. Kapitlen heter saker som: Biblioteket som myt, Biblioteket som ordning, Biblioteket som makt, Biblioteket som minne, Biblioteket som identitet. Jag blev nyfiken och tog med boken på spårvagnsresan. Tyvärr hade jag svårt att koncentrera mig det var mycket årtal och refereranden till krig och historiska händelser som jag inte känner till. Jag kom på mig själv ungefär efter varje halv sida läst att jag inte alls hade läst utan bara tittat på orden. Nu vet jag inte om jag ska fortsätta försöka ta mig in i boken, eller låta bli.

En överaskning innehöll boken och det var ett kuvert, från samma jul. Ett kuvert från farmor med en 500 kronors sedel i. En mycket positiv överaskning!

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

