Jag söker feel-good litteratur

I fredags när jag skulle iväg till stan så ville jag ha med mig en pocketbok för spårvagnsresan. Jag stod och velade framför bokhyllan, ingenting kändes lockande. Tillslut bestämde jag mig för en Marian Keyes bok. En som jag påbörjat en gång tidigare, men av någon anledning, som mycket väl kan ha varit att jag inte hade ro att läsa, hade en annan bok på gång, eller på något annat som inte har med själva boken att göra. Jag har inte kommit särskilt långt i boken, men jag slås av hur främmande den värld som beskrivs känns. Det är shopping och man och hus och jobb på advokatfirma. Jag har för mig att det var en advokatfirma…

Jag gillade de första Keyes böckerna som jag läste, tyckte om språket och berättartekniken, låg och läste långt in på nätterna. Jag ville helt enkelt läsa vidare, veta hur det gick. Jag undrar när det var, när jag gick på gymnasiet kanske, eller strax efter. Är det jag som har förändrats eller är det andra teman i böckerna? Troligen lite av både ock, men jag hoppas på något sätt fortfarande att Keyes böcker ska kunna vara  underhållning och tidsfördriv för mig så jag tar upp någon av de böcker jag har i bokhyllan med jämna mellanrum för att se om jag denna gång fastnar.

Jag tror att jag vill ha tips nu, lättläst, lättsmält, trevligt. Feelgood litteratur. Problemet är att jag kanske inte är riktigt normal i vad jag tycker är feelgood. Keyes kvalificerar inte riktigt längre, men det är ändå lite åt det hållet. Jag vill gärna ha något som ligger lite närmare min egen värld. Och min värld är för tillfället en hel del bloggskrivande, ljudbokslyssnande, promenerande, diskuterande med vänner och arbetslöshet – med tillhörande ångest, frustration och emellanåt hopplöshetskänslor.

, ,

  1. #1 av Sarah på 11 oktober, 2008 - 12:23

    Om det är Marian Keyes-liknande böcker som du söker så kan jag tipsa om Sophie Kinsellas Shopaholic-serie som börjar med ”En shopaholics bekännelser” (Confessions of a Shopaholic).

  2. #2 av Agneta på 9 december, 2008 - 8:02

    Främlingen av Diana Gabaldon – och de efterföljande. Inga böcker får mig att må så bra som dessa. MEN de är så långt ifrån bloggande man kan komma. Däremot får de dig att glömma den bistra verkligheten.

Kommentera

