Fritt förfall – Birgitta Stenberg

Jag har en positiv inställning till Birgitta Stenbergs böcker och blir ändå lite besviken varje gång jag läser en bok, det är någonting jag saknar. Kan det vara att jag lämnas med för många frågetecken? Eller är det de ständigt närvarande drogerna och flyktigheten som stör mig? Jag kan tycka om flyktighet, men drogerna känns onödiga. Berättelserna är ju verklighetsbaserade på ett eller annat sätt och var det droger så var det droger och jag har tidigare skrivit att jag är positiv till att allting beskrivs utan bedömningar. Det är jag fortfarande.

Fritt förfall skrevs på 50-talet, men refuserades då och gavs ut först 2006. Upprepade gånger har jag svårt att hänga med på vem det är som säger och gör vad och ibland tycker jag att för mycket lämnas utanför berättelsen. Det tog mig flera veckor att ta mig igenom denna 150 sidor tjocka bok och jag är osäker på om det beror på hur den är skriven, att den inte grep tag i mig. Eller om det handlar om att jag inte riktigt har haft ro att läsa lägre stycken åt gången och det i sig har påverkat min läsupplevelse. Det finns något som intresserar mig, som jag vill veta mer om, men som jag inte får komma in i på djupet, varför känner jag så?

Jag tror att jag ska försöka läsa om den här boken någon gång och då streckläsa den och se om jag får en annan känsla då. Jag kan inte riktigt släppa den och jag kan inte riktigt avgöra vad den lämnar för känslor bakom sig.

, ,

  1. #1 av Annika på 7 oktober, 2008 - 5:03

    Svar: Det ligger i Täby och är i grund och botten ett specialutformat medieprogram. Och ja, det är bra! :)

  2. #2 av i på 24 november, 2008 - 3:49

    mm, samma här, har en positiv bild av b stenbergs böcker men berättelsen stannar liksom aldrig, man får lite ont i huvudet. det är bara vidare, vidare genom gatorna. jag tror man får försöka se det mera som berättelser ur livet än regelrätta romaner. att det funkar bättre då.

Kommentera

