Läsminne

Jag funderade lite idag på vad jag kan skriva om när jag håller på och läser en bok och inte direkt har lust att ge en massa läsrapporter under tiden och kom på att jag kan skriva om allt möjligt som har med läsande, skrivande och ord att göra. Jag har tänkt det förut, men inte gjort så mycket med det.

Det jag kom att tänka på var när jag som tio åring hade sett les miserables två gånger, för att min vän var med och spelade en barnroll, och jag skulle åka upp till Stockholm och se musikalen för tredje gången. Då bestämde jag mig för att jag ville förstå handlingen mera och lånade därför Samhällets olycksbarn av Victor Hugo som är ett samlingsverk i tre volymer a 300 sidor. Detta bestämde jag mig alltså som tio åring att läsa och det var ingen hejd på min envishet. Det sista läste jag på tåget upp till Stockholm och jag minns att jag tänkte att folk skulle tycka att jag var lite spciell som satt där med min stora tjocka bok och läste.

Jag läste ut den och jag förstod berättelsen bättre än innan, men det var mycket som jag inte begrep och som jag irriterade mig på. Det var konstiga glapp i berättelsen som jag inte riktigt fick grepp om och jag undrar hur jag skulle uppleva det om jag läste om den nu.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

