Tidning mot min vilja?

Idag har jag ägnat tiden på jobbet till att svara på kommentarer på den andra bloggen, fixa och dona med E-hyllan och låna ut ytterligare en bok till mig själv. Jag har 13 böcker lånad nu och jag har lite svårt att prioritera mellan dem. Som tur är så har jag de till den 24 augusti och jag har som en allmän övning till mig själv att lägga ifrån mig böcker som inte ger något utan att känna någon slags orättvisa för det.

Det samma ska jag försöka göra när jag läser GP som jag nu får hem för att pappa har sett till det, utan att fråga om jag var intresserad. Jag känner att morgontidningar är mer krav än något annat, de hamnar på hallmattan och sedan händer inte så mycket mer och långsamt men säkert så bildas där en hög av olästa tidningar. Det känns som ett sådant slöseri med information och med papper. Fast det är mer känslan av att jag missar information som känns jobbig. Och om jag tar upp tidningen och börjar läsa så får jag någon slags känsla av att jag bör vara rättvis mellan de olika artiklarna. Att det inte är ok att hoppa över vissa saker och läsa andra. Att jag bör engagera mig i De Stora Viktiga Händelserna och inte hoppa till Kultursidorna direkt. Och jag tänker att de politiska är ju också intressant, men jag orkar inte sätta mig in i det nu. Allt som signalerar domedag vi kommer alla dö, hoppar jag över med gott samvete – jag behöver inte läsa mer sådant.  Jag är fullt tillräckligt bra på att skapa diverse skräckbilder av vad som skulle kunna hända alldeles av mig själv. Det är inget jag vill understödja. Det jag menar är iaf att jag tänker öva mig på att använda lustprincipen även när jag bläddrar i tidningen. Lockar någon rubrik så läser jag, annars är det bara att bläddra vidare.

För övrigt gillar jag radio bättre, då kan jag lyssna på saker jag inte visste var intressanta och stänga av om det är ”vi kommer alla dö om vi inte skyddar oss hysteriskt mot precis allt”-program. Av någon anledning är det lätt då, att stänga av. Lättare än att hoppa över tidningssidorna.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

