Grannar

Jag läste det här och kom att tänka på min önskan att någon av mina grannar ska flytta så att jag får en ny. Det finns fem lägenheter i mitt hus förutom min och jag känner till alla grannar utom de över vilket gör att jag blir misstänksam av var och varannat ljud som kommer därifrån. Det låter dunk som om något stort och tung placeras plötsligt på golvet. Och ibland hör jag upprepade halvhöga ljud, min fantasi skenar iväg åt håll som jag inte vill tänka om vad som pågår där uppe. En gång ringde jag störningsjouren, men de ville inte göra något, jag ringde inte polisen eftersom jag tror att jag bara hittar på, skapar historier som är mer farliga än varkligheten, men man vet ju inte. När är det läge att ringa?

Själv kan jag bli så förbannad att jag skriker och smäller igen dörrar. Jag kan gråta hejdlöst och tro att allt är kört. Vad tänker grannarna då, inte som i ”vad ska grannarna tänka?” utan som i att jag verkligen undrar vad de tänker om de blir oroliga, om de funderar på att ringa polisen för någon måste ju göra mig illa så arg som jag är. Så förtvivlad som jag kan bli.

Tillbaka till grannarna över, jag har ingen aning om vad de sysslar med och jag begriper inte hur de får tag i mat tex, de tycks ju aldrig gå ut för att handla. Min dygnsrytm är inte statisk så jag tycker att jag rör mig ut och in i trappen alla tider på dygnet, men jag stöter aldrig ihop med grannarna över. Det kan ha varit dem som var i tvättstugan sista jag tvättade – jag tyckte numret på deras lås borde stämma med deras lägenhetsnummer.

Eftersom de inte syns och eftersom jag gillar att ha koll på vilka som bor omkring mig, i alla fall en aning, så hoppas jag att de flyttar och att någon trevlig flyttar in.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

