Jobba

Idag bestämde jag mig när jag kom till jobbet för att försöka fokusera på att arbeta mer än vad jag gjort de senaste veckorna. Så jag satte igång med gallring av E lite mer engagerat och det var riktigt trevligt. Om jag tar si sådär 5 böcker åt gången så är det ganska kul och märks att det går framåt. Långsamt men säkert börjar jag se slutet på E-hyllan och jag känner att det kommer kännas fasligt skönt när det är klart. När alla böcker som står där på hyllan är genomgångna och utvalda som böcker som ska vara kvar.

Jag funderade lite på varför jag engagerat mig så dåligt på jobbet på sista tiden och insåg att en stor anledning är känslan av meningslöshet, att detta ändå inte kommer leda till ett fast jobb. Att kommunens besparingar satte stopp för det, efter att vi varit på ett möte där de gick igenom läget och bland annat nämnde anställningsstopp så började jag tappa sugen. När den enda motivationen för att jobba är att vara duktig så känns det inte så särskilt motiverande för mig.

Det är sant att jag kan få en bra merit med mig härifrån, men vad ska jag med den till om där inte finns några jobb att få i vilket fall? Jag är medveten om att man inte bör vara såhär negativ och att hopplöshet inte är den bästa grejen att sysselsätta sig med om man nu ska få jobb, men efter år av arbetslöshet och praktikplatser utan resultat så känns inte läget mer positivt när kommunens budget stramas åt och det är allmänt kasst läge på arbetsmarknaden. Det känns hopplöst helt enkelt och jag har svårt att hitta motivationen att engagera mig.

Förra fredagen tog jag en kraftanstängning och började spåna på uppsatsens ämne lite mer konkret och det kändes bra, men jag har svårt även där med motivationen – inte kommer det regna biblioteksjobb över mig för att den där uppsatsen blir klar… och biblioteks- och informationsvetenskap är ett konstigt ämne när det gäller uppsatsskrivande, det är inte ett klart avgränsat och tydligt ämne alls och ändå så minns jag hur de poängterade vikten av att skapa ett avgränsat fält – att göra biblioteks- och informationsvetenskap till ett avgränsat och tydligt ämne, för det höjer statusen. Status blir viktigare än logik. Och kopplingen till arbetet, bibliotekarie, tappas bort någonstans på vägen.

I fredags, delvis som en del av min månatliga PMS-svacka så kändes det helt förfärligt hopplöst allting, jag föll ner i en avgrund där jag bara såg år efter år efter år av arbetslöshet och pengabrist. Och hur detta skulle tära på mig mer och mer så att jag tillslut inte hade ork kvar till resten av livet heller – jag önskar att jag inte påverkades så av att vara arbetslös, men det tenderar jag tyvärr att göra.

Och nu är det strax lunch och idag blir det sushi!

, , , , ,

  1. #1 av Josef Boberg på 9 juli, 2009 - 11:19

Kommentera

