Uppdrag granskning

Jag kunde inte låta bli att gå igenom Dok-hyllan innan jag gick. Dok står för tillämpad psykologi och är en av de populäraste hyllorna på det här biblioteket. Jag gissar att det är företrädelsevis kvinnor som lånar böckerna som står där, men det kan vara en fördom.

I vilket fall så hittade jag dessa böcker:

  • Guld, av Bodil Jönsson
  • Självkänsla nu! av Mia Törnblom
  • Mindfulness – en väg ur nedstämdhet, av Mark Eilliams, John Teasdale, Zindel Segal och Jon Kabat-Zinn
  • Bli fri från ditt medberoende – sluta kontrollera andra, börja bry dig om dig själv, av Melody Beattie

Och igår lånade jag hem:

  • Att leva ett liv, inte vinna ett krig, av Anna Kåver

Det är inte säkert att jag kommer läsa alla dessa böcker och det är inte heller säkert att de kommer leda till någon revolutionerande förändring i hur jag agerar. Självhjälpsböcker brukar mötas av ganska mycket förakt, men jag tycker att där finns en hel del att hämta – i vissa av alla dessa böcker. Och min riktning just nu handlar om att jag vill vara mer i nuet och att jag vill fokusera mer på mitt egna liv än på andras. 

Jag märker hur en liten röst inom mig inte riktigt vill gå med på det där sista, man bör väl tänka på andra i första hand, eller iaf nästan lika mycket som på sig själv? Det är väl ganska otrevligt att inte engagera sig, att inte bry sig om, att inte ta hand om, att inte finnas till – hela tiden… Men jag är inte så säker på det där längre. Jag är inte säker på att jag gör bäst nytta för mina vänner om jag lägger ner oceaner av tid på deras problem och om jag ställer upp och finns till hands för deras skull. Kanske blir det snarare tvärt om, att jag genom mitt agerande tyngs av allt det jag tror att jag måste ta hand om och att jag i mötet med dessa vänner mest bara ser den börda jag tror att jag behöver ta över – hur upplyftande är det på en skala att känna att man mest bara är en börda?

Jag har övat mig, sen i höstas någon gång på att sätta mig själv i första rummet i mitt egna liv. Att faktiskt itne bekymmra mig, inte fundera så mycket på och inte lägga ner mina promenader i skogen på att lösa – andras problem. Det går framåt, men än fastnar jag ändå där med jämna mellanrum. Och just det en del av detta som undertiteln p å en av böckerna pekar på ” Sluta kontrollera andra[…]”, allt det här brysigomandet blir i praktiken att jag försöker ändra på folk och det känns ju inte alls särskillt bra.

, ,

  1. #1 av suziluz på 9 juli, 2009 - 6:34

    Jag vet inte om det att bry sig är att vilja kontrollera, men jag tror att det kan vara en kärlekshandling också att sätta gränser. En av mina närmaste vänner bodde på soffan hos mig i ett par veckor eftersom hon hade en enorm kris, och det höll på att äta upp mig. Hon sov inte, åt inte, fick panikångestattacker. Och en natt sade jag ifrån. Sade att nu åker vi in till psykakuten, annars kommer vi inte att kunna vara vänner efter det här, jag orkar inte med dig längre. För att kunna stötta och finnas till hands måste jag säga nej nu. Och det gjorde vi, hon fick hjälp, och det där har hon tackat för i efterhand även om det var jobbigt då. Vi har en mycket bättre relation idag än någonsin innan. Jag tror vi hade förlorat varann om jag inte satt en gräns.

    Tror att det jag försöker komma fram till är att man genom att ta hand om sig själv också orkar bry sig mer om andra, på riktigt.

    • #2 av elin på 9 juli, 2009 - 7:44

      Jag tror också att man agerar bättre om man tar hand om sig själv, men inte bara det utan också tar utgångspunkt från sig själv. Jag har allt för ofta tagit utgångspunkt från andras horisont. Då blir det som att man lever genom någon annan istället för genom sig själv och jag upplever det som att det smyger sig på. Helt plötsligt går jag omkring och vet inte längre var jag har mig själv, vad jag vill och tänker etc. Fast det har blivit mindre så pga att jag jobbat med det – tur det.

Kommentera

