Bibliotekarien

Det tycks finnas tre etablerade bilder av bibliotekarien

  • Den strikt sexiga bruden – uppsatt hår, glasögon och kort kjol, gärna även den strikt.
  • Den trista äldre tanten – även hon uppsatt hår och glasögon och hon ska säga schhhh hela tiden
  • Den lilla pillimariska gubben med runda glasögon och rufsigt hår

Och jag kan själv lägga till den levnadsglada gudrun sjödén klädda bibliotekarien ”kulturtanten”, den hittar jag dock inte när jag gör ett snabbsök på bibliotekarie eller librarian. Och jag får en känsla av att bibliotekarien har en ovanligt stark arketyp. Stämmer det eller är jag extra känslig för när just bibliotekarier arketypiseras?

Och själv är jag ganska typisk för detta yrke. Så typisk att jag under en observation på ett bibliotek fick en referensfråga angående Harry Potter och när jag, tillslut när mannen äntligen gav mig utrymme att säga något, sa att jag inte arbetar där fick svaret ”Aha okej, men du ser jätte anställd ut!” Spännande. Jag hör till en yngre variant av kulturtant, klär mig gärna i Gudrun Sjödén kläder i den mån jag har råd och har markerade glasögon och hör och häpna; uppsatt hår. Inte alltid, men tex idag. Så nog borde jag bli anställd alltid…

, , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

