1,5 – 2

timmar extra varje dag skulle vara ungefär vad jag behöver. Tror jag. Och jag brukar berömma mig själv med att vara en lugn själ, tar saker som de kommer, en i taget. Och ja, trivs med att inte stressa. Men i och med tidsoptimismen den inställningen innebär och i relation till resten av samhället så sitter jag vanligen såhär runt tolv på nätterna och undrar var kvällen tog vägen. Jag vill ju bara ta det lugnt ett tag innan jag ska sova. Och jag vill inte att det ska behöva innebära att jag bara får fem och en halv timmars nattsömn – det är påtok för lite.

Men jag trotsar verkligheten och vägrar gå och lägga mig i tid. Vägrar slösa bort min dyrbara ensamtid med att sova. Och ändå är det ju så bakvänt, för inte blir det bättre för det. Inte blir jag piggare och inte har jag lättare att vara i nuet och känna det där lugnet när jag inte sover ordentligt.

Och hur mycket jag än tycker att de där 1,5 – 2 timmarna extra vore guld, så kommer de ju inte dimpa ner till mig. Ingen lapp från hemköp där det står att jag nu har två veckor på mig att hämta mina skimmrande extra timmar, inget paket att packa upp och plocka upp en komma fem till två timmar och hänga i taket, beundra och njuta av. Nej, jag får helt enkelt försöka njuta av de timmar som finns här istället och på något sätt hitta en ny inställning till de här 24 timmars intervallen, för jag har ingen lust att förlora jobb, nattsömn och ro för min rätt att trotsa dygnet..

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

