goteborg.se och vilken typ av bibliotek jag skulle vilja jobba på

Vi har nu ägnat en halvtimma eller mer till att spy galla över goteborg.se här på jobbet, den sidan är så uppåtväggarna dålig att jag blir tokig. Det finns en struktur, men den är spretig och förvirrande och ologisk och layoten är ful. Om man väljer att söka efter något i sökfältet så får man en lång sökträffslista på mer eller mindre relevant information. Träff fyra var den sidan jag var intresserad av, om jag sökte på google så var träff ett rätt. Det borde inte vara så omöjligt för kommunen att klara av det här. Plötsligt slår det mig att jag kanske skulle skriva en uppsats om hur folk uppfattar möjligheten att hitta den information de söker på goteborg.se, användarvänligheten. Det är helt klart lockande, men kanske har jag för starka känslor inblandade i det hela för att kunna göra det. Och kanske ska jag inte ändra min plan om vad jag vill skriva om fler gånger.

Så till det här med bibliotek, jag praktiserade på Kumla stadsbibliotek en gång i tiden, närmare bestämt sommaren 2005, och där trivdes jag. Folk som kommer förbi flera gånger och barn som intresserar sig för böcker och står och gömmer sig bakom en pelare och inte riktigt vågar ställa frågor. Vardaglighet och en känsla av att få insyn i hela stan, för Kumla är en liten stad som går att greppa ganska lätt. Ett stadsdelsbibliotek borde kunna vara lite liknande, eller biblioteket i Lerum eller så. Och jag skulle gärna arbeta med barn och ungdomar. När vi gjorde observation på ett bibliotek så sa en av bibliotekarierna där att barnbibliotekarier var det ont om bland de nyutexaminerade. Så det skulle vi satsa på om vi var intresserade, så kanske är det en väg.  

Jobb, ett arbete med en lön, känns ganska långt bort. Det kändes långt bort och jag hade svårt att ta tag i att söka jobb på ett konstruktivt sätt. Och nu sparar kommunerna pengar och möjligheten att få jobb inom offentlig sektor känns näst intill omöjlig. Och här står jag nu och känner hopplösheten lägga sig som ett tung täcke över mig samtidigt som jag känner mycket lust och energi och vill hitta ett sätt att få in en fot. Vill jobba. Vill göra saker. Men jag vet inte var jag ska börja, hur jag ska ta mig in.

Jag sitter just nu på ett bibliotek, ett förvaltningsbibliotek där aktiviteten är ganska låg pga sommaren. Folk har semester och vi tar en dag i taget. Neddragningarna innebär anställningsstopp, min fot in hjälper föga. Förhoppningsvis hjälper erfarenheten en smula, men kontakterna hjälper troligen inte. Förövrigt så behöver jag bli bättre på att använda mig av de kontakter som jag faktiskt har. Och jag behöver även sluta ge upp. Men hur sjutton gör man?

, , ,

  1. #1 av Per Frykman på 26 juli, 2009 - 8:41

    Hej
    Hoppas du uppskattar min bok ”Myten om den effektiva rekryteringen”. Förstår att du söker jobb och om du skickar mig din mailadress så ska jag maila över min nästa e.bok ”Bli din egen headhunter till dig. Där får du många bra tips.

    Per

  2. #2 av Per Frykman på 26 juli, 2009 - 8:42

    Förresten – du kan också följa min blogg på http://www.du-ett-varumarke.blogspot.com . Där tror jag också du kan få värdefulla tips om ett nytt tänkande

    Per – igen

  3. #3 av Diana Sjöholm/skribent för Verkligheten2011 på 5 maj, 2011 - 11:55

    Tjej-läsning!
    Reseskildringen ”UNDER MINA VINGAR” av författaren Linda Löwenreis bör läsas av varje vuxen kvinna!
    Biografin sträcker sig över gränserna och innehåller en otroligt spännande nutidshistoria, samt viktig samhällsinformation! Linda bodde med sin man i hans hemland Pakistan under en lång tid!
    Boken finns hos läsekretsen ”Verkligheten 2011” fram till 1/6. Den kostar 120:- inkl. porto. Inbetalningskort medföljer.

Kommentera

