Bokhylla

Jag har många böcker i min bokhylla som jag inte har läst och en hel del som jag inte kan komma på hur de har hamnat där, troligen böcker jag ärvt på något vis. Och jag känner att jag vill ha mer koll på vad det är för böcker som står där – vilka tycker jag om tex? Jag minns att jag i november hade en idé om att försöka läsa alla böcker, ge dem 100 sidor innan jag gav upp. Nu funderar jag på om jag ska återgå till detta projekt igen och om jag ska gå systematiskt tillväga eller läsa de som ser lockande ut. Om jag läser de lockande böckerna först så kommer det ju vara många olockande böcker att tränga in i senare och det är inte så bra.

Projektet gäller skönlitteraturen, hur jag ska förhålla mig till facklitteraturen är en annan femma. Kanske öva mig på att det inte är nödvändigt att läsa facklitteratur från pärm till pärm? Bläddra lite, få ett hum om språket och intressant-nivån i dem?

Just nu läser jag för övrigt Eremitkräftorna av Anne B. Ragde som är den andra boken i en trilogi. Jag tycker att den är sådär, läsvärd, men den bygger lite för mycket på klyschor. Helt ok kvällslektyr, men ingen bok jag går och tänker på att jag vill läsa – minns inte ens är jag senast tog mig tid att läsa i den.

På spårvagnen läser jag Bli fri från ditt medberoende – sluta kontrollera andra, börja bry dig om dig själv av Melody Beattie vilket som det låter är någon form av självhjälpsbok. En av de som har något vettigt att säga blandat med endel jadajada som jag inte bryr mig om. Nu ska jag hoppa i duschen och sedan lämna in pappar på soc. innan jobbet.

  1. Lämna en kommentar

Lämna en kommentar