I ett nytt ljus

Spotify spelar alternativ musik från 70-talet för mig och det blåser svalt ute, det ligger tvätt i tvättmaskinen och på vardagsrumsgolvet. Jag fick en idé igår om att ”inventera” mina kläder. Idén kom sig av att jag svarade på en fråga i en bok om vad jag behöver för att leva. Det var en bra fråga, jag fick ett nytt perspektiv på mitt hem – det är superlyxigt.

Det här kom jag på att jag behöver för att leva:

  • en 8 kvadratmeter stor lägenhet
  • en säng
  • en kudde
  • ett lakanset
  • ett täcke
  • två plattor
  • en kastrull
  • en stekpanna
  • ett glas
  • en talrik
  • en gaffel
  • en kniv
  • en sked
  • två par byxor
  • två t-shirtar
  • en tjocktröja
  • två par trosor
  • två par strumpor
  • en mössa
  • ett par skor
  • en stor varm rock
  • ett kylskåp
  • mat
  • ett par pennor
  • ett skrivblock
  • vatten och avlopp
  • en toalett
  • tillgång till dusch
  • tillgång till böcker
  • ett fönster
  • att hemmet är vinterisolerat
  • mediciner
  • pengar (för att hålla kvar standarden ovan)

Och då har jag tagit med lite livskvalité också. Det fick mig att börja fundera på min känsla av brist när det gäller kläder, jag har ju mer än det jag skrivit ovan. Det är inte så att jag tycker att jag borde leva så spartanskt, men jag fick ändå en positiv känsla. Fönstret och anteckningblock + pennor gav en positiv känslan tillsammans med en känsla av att det skulle vara en lättnad med så få saker. Spännande tanke.

Så fick jag alltså för mig att gå igenom mina kläder och se vad det är jag har. Tänker dela upp det i helt och trasigt först. Den trasiga högen ska sedan delas upp i slängas respektive en kläder vars tyg jag kan använda. Den hela högen ska delas upp i användbart för mig respektive användbart för andra. Sen ska jag avgöra vad jag behöver köpa nytt av. Jag tror att jag behöver ett par neutrala byxor, har mig veterligen bara ett par militärmönstrade och ett par svarta mjukis byxor. Jag har funderat på om kjol eller klänning kan vara aktuellt istället för fler byxor – byxor går bara sönder.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

