Ordval och personlighetstyper

 Jag läser böcker om att söka arbete och det står endel vettigt i dem, men jag kan inte riktigt släppa irritationen över ordvalen. Matcha, headhunterstrategi, kunder, medarbetare, driven, målinriktad osv…

Det som gör mig irriterad är dels ordens fluff, de har ofta ingen riktig substans utan används till leda i dessa sammanhang. Samma ord överallt och de är så enkelriktade och trista.

U.vadr

De ord som ska beskriva personligheter  handlar alla om att beskriva en person som är energisk, fartfylld, glad, käck, drivande, självständig… och jag ser framför mig en person som är långt ifrån det hur jag är och jag blir mer trött än något annat vid tanken på en arbetsplats fylld av sådana personer.

Sen kommer vi till det underhållande, det står nämligen upprepade gånger att det är viktigt att man beskriver sig själv sanningsenligt och inte drar till med egenskaper som man inte har för att det ska låta bra. Om det är så, skule det i så fall inte vara bra om författaren kommer med råd om hur man kan beskriva många olika sätt att vara med positiva ord istället för att upprepa de ord vi har hört till leda? Det bör ju inte vara så att endast en typ av människor får jobb och resten bör sitta hemma och må dåligt. En arbetsplats där samtliga är självgående, energiska, initiativrika, glada, driftiga, spontana och har många bollar i luften lär bli en kaotisk arbetsplats.

Det andra jag reagerar på är att orden är tagna ur den privata sektorns halvstora företag. Det är kunder och medarbetare och teambuilding och företagsanda och jadajada. Jag får svårt att överföra det hela till den bransch (se, jag har smittats av ordbruket) som jag är intresserad av. Jag känner mer och mer tydligt att jag verkligen vill arbeta på ett folkbibliotek. Och det känns då lite svårt att läsa på om företaget och ta reda på vilken unik resurs det är dem behöver, eftersom företaget är kommunens bibliotek. Det jag möjligen kan göra är att ta reda på mer exakt vad de olika biblioteken håller på med och det gör jag gärna. Kan jag översätta idéerna till bibilioteksvärlden på det sättet?

Delvis kan jag nog det, men det föreslås tex att man ska ha fem företag på gång samtidigt som man är intresserad av och gör reasersch på. Jag är medveten om att jag inte kan begränsa mitt område till att enbart titta på bibliotekariejobb inom en radie av en timma från hemmet, även om det är det jag vill. Frågan är dock var sjutton jag annars skulle vilja arbeta. Så fort jag läser om olika företag så är det så mycket i den image de vill förmedla som går på tvärs med det jag tycker är vettigt att jag backar flera steg. Jag kan inte påstå att jag blir lockad och känner att jag vill arbeta där (vilket enligt den senaste boken är viktigt).

Men det måste ju finnas arbetsplatser, i det privata, som har en vettig arbetsinställning och som gör något som jag tycker är intressant och skulle vara bra på. Jag har bara svårt att se var jag ska börja leta och hur mycket jag ska försöka titta bakom fasaden av glättighet. Jag är inte glättig och jag vill inte bli det. Det jag är, när jag mår bra, är engagerad och lösningsfokuserad även om jag inte gillar det senare ordet. Jag tycker tex att det är skitkul att komma på bra sätt att presentera saker på så att de blir lättöverskådliga och snygga.

Igår började jag fundera på min estetiska sida, som att göra det trevligt. Jag skulle med lätthet kunna skapa en läshörna där folk vill sitta. Och jag skulle kunna skapa foldrar med information och skyltar som ser snygga ut. Det är ju en rätt bra kunskap och den har jag mest bara ”känsla” för och därför är det lätt att glömma bort det.

Jag blir förresten inspirerad och glad av Elin och Siska, mest av allt känner jag mig mer pepp på att göra det jag vill göra på ett bibliotek. Att det kan gå att ta en mer aktiv roll utåt och använda sig av de forum som finns på nätet. Kanske kan jag erbjuda mig att ta hand om den typen av information för något bibliotek. Som en liten extra tjänst.

  1. #1 av Per Frykman på 27 juli, 2009 - 6:30

    Jag tror att man ibland måste se förbi orden och i detta fall se till råden som kanske ändå är de viktigaste när du söker jobb.

    Hoppas ändå du uppskattade några av råden i e.boken jag skickade som jag oturligt nog kallat för ”Bli din egen headhunter” Tyvärr hittade jag inget bra svenskt ord för headhunter och det är ju ett etablerat ord i Sverige, liksom hamburgare och pizza.

    • #2 av elin på 27 juli, 2009 - 2:43

      som tur är så kan jag läsa förbi ord, vilket gör att jag kan ta till mig intressanta idéer även när de förpackas i för mig ointressanta eller avskräckande omslagspapper. men jag skulle uppskatta andra ord och jag tror många håller med mig i det. vad det gäller headhunter så går det ju utmärkt, om inget ord redan är etableterat, att själv etablera ett ord.

      jag tycker även att det är intressant att fundera på vem texten riktar sig till, är det enbart käcka personer som förväntas vilja jobba inom ett medelstort företag som ska lockas, kanske är det inte dem som har stört problem med att finna jobb…

  2. #3 av Johanna på 28 juli, 2009 - 3:56

    Jag flyttade från Göteborg till Krokom i november för att jobba 75% som bibliotekarie. Tror du att det någonsin kommer att gå att komma tillbaks?

    • #4 av elin på 28 juli, 2009 - 4:04

      Det hoppas jag, liksom jag hoppas att det någonsin kommer gå för mig att faktiskt få ett jobb – men jag tror att trenden på biblioteken måste vändas. Att tjänster läggs ner och bibliotek upphör pratas om som ett opåverkbart faktum och det tror jag inte att det är – jag tror bibliotekarierna behöver ställa sig på barkiaderna.

Kommentera

