Lunchdags

Jag började läsa Mörkt vatten av Joyce Carol Oates i förhoppningen att någon annan bok av henne skulle locka mig, jag läste nämligen en för länge sen som jag inte minns namnet på, men som fick mig att mest bara må dåligt. Samtidigt som jag tyckte att den var bra, bra som i välskriven. Den här boken fick samma effekt. Dels tror jag att det handlar om att jag mår dåligt av när manlig sexualitet beskrivs som erövrande, obehaglig, hemsk. I den här boken, Mörkt vatten, så tycker jag mig mest ana den bilden av den manliga sexualiteten mellan raderna, men det är tillräckligt för att jag ska må dåligt.

Tillägg: Jag tyckte inte heller om det eviga upprepandet av fullständigt namn ”Kelly Kelleher”, dels så stör det mig i allmänhet när författare väljer att skriva så och dels så fick jag en känsla av distans till historien. Jag började fundera på om jag föredrar berättelser skrivna i jagform. Jag vill känna närvaron.

(Läste nu detta och tänker att det kanske ger berättelsen en annan känsla om man känner till vad boken ”bygger på”, jag hade inte den blekaste)

Eftersom jag själv jobbar med att inte se så på mäns sexualitet just nu så kändes boken väldigt malplacerad och jag bestämde mig för att lägga undan den och ta upp Svinalängorna av Susanna Alakoski istället och den känns hittils bättre, även om jag minns, från när jag lyssnade på den på P1 (de avsnitt som jag råkade höra när radion råkade stå på samtidigt som den gick som följetong), att även den har med ”onda män” som ett tema.

Egentligen vill jag läsa ”snälla” böcker just nu, men jag förstår inte var jag ska hitta de böckerna utan att de är rosaskimrande chicklitt med ett evigt upprepande av klädesmärken och noll igenkänning. Jag vill ha igenkänning och djup utan att det för den skull är misär och en massa ”onda män”.

Ge mig något att bita i, med glädje och hopp i, med vardag och funderingar, med liv i.

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

