Hypnotisören – Lars Kepler

Efter att ha läst detta så blev jag sugen på att läsa Hypnotisören av Lars Kepler och detta trots att jag då helst vill läsa ”snälla” böcker just nu. Jag har missat hypen som de pratar om, tror jag levt lite i mediaskugga ett tag. Och efter att jag läst inlägget så gick jag förbi en bokaffär som ägnade ett helt skyltfönster åt endast den här boken, absurt.

Det är något visst med deckare som gör att jag gillar dem, när de är bra, trots att de verkligen spelar på rädslor och ”onda män”, det är vanlgiast att det är en man som är förövare – i alla fall i de böcker jag läst. Precis som i verkligheten alltså. Fitkionen speglar verkligheten och deltar i reproducerandet av den samtidigt, knepigt det där. I vilket fall så blev jag alltså sugen på att läsa den här boken, men på dagtid. Att läsa en sådan bok nattetid, när jag redan tycks komma på allt möjligt att vara rädd för när jag ska sova skulle bara vara korkat.

 Och, jag har turen att jobba på ett bibliotek, och chefen tyckte att vi självklart ska köpa in den, eftersom den kommer efterfrågas – pga hypen. Hon föreslog även att jag kunde sätta mig först i kön, så när boken leveras från bokus är det bara att sätta tänderna i den… hoppas att det sker innan torsdag så kan jag ha den som semesterläsning.

Tipsa mig om: Snälla böcker med djup, vardag, gärna i Sverige, nutid.

,

  1. #1 av suziluz på 27 juli, 2009 - 4:45

    Om du inte har läst Marie Hermanson tycker jag att du ska göra det, ”Musselstranden” är helt underbar, liksom ”Ett oskrivet blad” och ”Hembiträdet”. Hon är nog min favorit.
    ”Hohaj” av Elisabeth Rynell.
    ”Kalla det va fan du vill” av Marjaneh Bakhtiari.
    ”Universums änglar” av Einar Már Gudmundsson, inte svensk utan isländsk förstås, men jättefin.
    Och så kan du läsa vad som helst av Fosse eller Loe, underbara nutida norrmän som skriver helt olika men fantastiska böcker. Läs Fosses ”Melancholia” eller ”Stängd gitarr” och börja med Loes ”Doppler”, den är hysteriskt rolig och samtidigt väldigt rörande.

  2. #2 av elin på 27 juli, 2009 - 5:39

    tack för alla tips, jag får nog fixa en lista någonstans :)

  3. #3 av Vickan på 27 juli, 2009 - 11:43

    Boktips!Du skriver inte något om reportageböcker, men en av de bästa (och upprörande!) samhällsskildringar jag just läst ut heter ”Sektbarn- ett reportage om de utvalda för pardiset”. Författarinnan heter Charlotte Essén och boken tar upp ett intressant och nytt ämne (hur det är att växa upp i en sekt) på ett sakligt sätt. Välskriven, ca 500 sidor.

    • #4 av elin på 28 juli, 2009 - 10:16

      Nu var ju lite av poängen att jag vill ha ”snälla” böcker, men att jag hela tiden springer på bra böcker som inte är så ”snälla”, huvudsyftet vid skönlitterär läsning för min del är att gå in i en annan värld (fast gärna lik den jag har om kring mig) och slappna av. Att överväldigas av tragiskhet är inte det jag vill göra i första hand då. Det kan jag också läsa om, men där känner jag inte att det finns en brist.

Kommentera

