Svinalängorna – Susanna Alakoski

Jag har ett ”problem” när det kommer till att skriva om böcker jag har läst och det är att jag själv inte gillar att få veta för mycket om en bok innan jag läser den. Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska peka på. 

Om Svinalängorna, vill jag mest säga
– Den är bra, läs den!
Det säger ju dock ganska lite om boken, vi kan ju ha olika smak. Min chef här tyckte tex att den var tråkig och kunde inte ta sig igenom den.

Så jag förtydligar; Den här boken berättar ”verkligheten” från ett barns perspektiv. Ett barn som lever i en familj med alkholiserade föräldrar och där många omkring lever under liknande förhållanden. Området, det som Svinalängorna syftar på är ett område för samhällets bottenskikt. Leena har två bästa vänner och en hund att ty sig till. Hon tar ansvar och försöker hålla ordning på sin familj. Hon lyckas på något sätt hålla sig flytande och boken inger någonstans ett hopp.

Sen har vi språket, jag gillar språket, men har lite svårt att sätta fingret på varför. Dels gillar jag leken med ord och att vissa saker upprepas i ännu en mening. I början samlar Leena på ord, svåra ord som ”plastmatta, parkettgolv, nykterhetslöfte, p-pillar och kondom”. Känslor och reaktioner förklaras utan att förklaras, det är sättet som de beskrivs på som gör de levande – jag gillar det. Jag vill också skriva så. Det är en tanke jag får. Jag vill kunna skriva såhär, så att känslorna och beteendena kommer till ytan utan förklaringar.

Socialrealism, vardag, misär och hopp. Och ett vackert språk, gillar du det så gillar du den här boken!

, ,

  1. #1 av Ida på 29 juli, 2009 - 3:54

    Måste säga att jag blev riktigt sugen på att läsa boken! Håller med dig om att man inte vill veta för mycket. Så här långt tycker jag du skrev lagom mycket, när jag läst den kanske jag återkommer med andra tankar… Kram

    • #2 av elin på 29 juli, 2009 - 11:07

      Hoppas du gillar den!
      Kram

Kommentera

