Priset på vatten i Finistère – Bodil Malmsten

Jag får känslan av att Bodil har en anteckningsbok och skriver det hon tänker, ungefär som jag gör när jag skriver dagbok. Funderingar, reflektioner, tankar. Till viss del med utgångspunkt ur det som händer här och nu och till viss del runt känslor, tankemönster. Priset på vatten i Finistère är en reflekterande bok. Jag är ovan vid berättarstilen, men tror att jag gillar det.

Det står att boken är fiktiv, men känslan som den ger är att det är ett stycke verklighet som beskrivs, ett år från Bodils egna liv. Sån är känslan. Jag funderade en hel del kring var gränsen går mellan fitkion och biografi – allt kan ju vara påhittat, eller så är bara delar påhittade, vad vet jag.

Boken drog inte i mig, jag ville inte läsa vidare, veta vad som händer sen, det var mer så att jag trivdes med att läsa den, att jag gärna läste lite till för att det var sympatiskt, som ett trevligt sällskap.

, ,

  1. #1 av Ida på 4 augusti, 2009 - 8:18

    Åh, en av mina favoriter, men allra bäst gör den sig läst av Bodil själv.

  2. #2 av Per på 5 augusti, 2009 - 12:01

    Gillar den stilen mycket faktiskt, och jag märkte att jag ändå fick den där ”läsa mer” känslan när jag satt med den. Kanske för jag gillar att snoka eller något i den stilen. :)

  3. #3 av Per på 5 augusti, 2009 - 12:02

    insåg att det inte var just denna boken jag läst, när jag såg omslaget. Har läst två andra mer självbiografiska böcker av henne.

Kommentera

