Att skapa arbete

Jag tycks börja min väg in i ett yrkesliv med att en kritisk granskning av arbetets plats i vårt samhälle. Boken jag läser heter Arbetssamhället – Hur arbetet överlevde teknologin och börjar med att ställa frågor kring det absurda i att ”skapa arbete”. Begreppet arbete problematiseras också, men om jag nu för enkelhetens skull väljer att tolka arbete som lönearbete, dvs något vi gör för att få lön för att kunna försörja oss å ena sidan och å andra sidan något som behöver göras för att samhället ska fungera. Så är det framförallt i relation till det senare som det blir absurt. Det vill säga att skapa arbete borde handla om att skapa fler/mer/större behov, eller att utföra arbeten som inte behöver göras. Kanske? Sedan funderade jag vidare kring stressen inom den offentliga sektorn – där bör det finnas möjlighet att låta folk arbeta och behövas. Men troligen är det inte intressant eftersom det inte enligt den kapitalistiska logiken ”genererar värde” (pengar). Fast vad genererar pengar egentligen? Och hur mycket pengar behöver vi ha i rullning. Mer antagligen, om vi hela tiden skapar mer behov för att folk har rätt till arbete. Jag kommer förhoppningsvis kunna prata något mer strukturerat kring ämnet efter att jag har läst ut den här boken och pratat om tankarna med ett antal vänner. Det är i alla fall ett av mina mål.

Nu är klockan sen och det är dags för sömn, imorgon skall jag söka ett jobb samt planera uppsatsarbetet.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

