Göteborg med omnejd

Jag vill inte flytta för att få ett jobb och jag kan tänka mig att pendla en bit för att kunna bo kvar här. Frågan är hur stor min radie kan bli och hur många arbeten det finns inom denna radie, det är kanske även intressant, om än lite skrämmande (om målet är att få ett jobb inom bibliotek), att fundera på hur många andra bibliotekarier det finns inom samma radie. Det är inte en fördel för mig att bibliotekshögskolan ligger i Borås.

Det som är en fördel för mig är att jag har lärt känna ganska många bibliotekarier på vägen, via praktiker, vikariat och livet i stort. Det tycks vara så att många bibliotekarier korsar min väg i största allmänhet, vilket vi troligen kan tolka som att jag valt ett yrke ganska typiskt för min sociala krets, eller klass om man så vill. Detta leder i sin tur till att jag har ”rätt” habitus för att ”gå hem” på anställningsintervjuer.

Jag kan skratta lite åt att jag, när jag utförde en observation på ett bibliotek, fick en referensfråga ställd till mig – jag hade svårt att avbryta mannen som ställde frågan troligen för att han var angelägen om att ställa hela sin fråga i ett sjok för att inte bli missförstådd. När han tillslut var klar så sa jag att jag inte arbetade där. Hans reaktion var ett förvånat och glatt ”oj, men du ser jätteanställd ut!” Så jag kan ju hoppas på att jag får en anställning för att jag passar så bra in mellan bokhyllorna?

Sedan går det naturligtvis även att ifrågasätta homogeniteten bland bibliotekarier, men där tror jag att jag har ett antal dolda sidor som kan behöva få utrymme på biblioteken, även om det nu inte är pga dem som jag blir anställd.

, , , ,

  1. #1 av Camilla på 1 februari, 2011 - 3:03

    Så underbart bra att ha den repliken med sig i jobbsökandet: ”Oj, men du ser jätteanställd ut!” Hoppas att du snart blir det också. I Göteborg med eller utan omnejd. (Tack för mail!)

    • #2 av elin på 2 februari, 2011 - 10:34

      Tackar, det hoppas jag också. Nu vill jag dock mest hitta studiefokus.

Kommentera

