Fokus!

När jag bad om pepp och fokus strax innan uppsatsen skulle in så fick jag det här rådet:

Okej, då får väl jag stå för lite fokus då. Går det att avgränsa det du ska göra till flera små väldigt konkreta uppgifter? I så fall är mitt förslag: skriv små lappar, en för varje liten sak. (Ex: korrekturläsa under rubrik 2.1.1) Sen avsätter du en begränsad tid för att vara extremt fokuserad på just den lappen du håller på med nu. Ingen stress kring allt annat, utan bara fokus på just den lilla saken.

Kort paus mellan lapparna. Gå in i ett annat rum, eller bara byt stol. 2-3 minuters djupandning med stängda ögon. Nästa lapp.

Och just det rådet har hjälpt mig ganska så duktigt för att ta mig framåt. Aldrig att jag använt så många små lappar. Nu är det dags för lite lappfokus igen. Uppsatsen går mot färdigställande, mot godkänt!

, , ,

  1. #1 av Camilla på 3 februari, 2011 - 10:11

    Vilket gott råd! Det vill jag komma ihåg.

Kommentera

