Day 01 – Best book you read last year

Jag känner ungefär samma motstånd mot att prata om böcker som inför att prata om musik. Det skiljer sig åt till viss del i och med att jag har ett större litterärt intresse än musikintresse. Tror jag. Mitt motstånd består i att jag upplever att mycket musik/bok/filmsnack handlar om att skapa sig en identitet och gärna göra sig lite speciell, häftig eller svår. Jag vill inte delta i det och jag vill hitta ett sätt att prata om både böcker och musik som fungerar för mig. Det är därför som jag har bestämt mig för att försöka delta i den här 30 days of books grejen trots det massiva motstånd som jag känner.

Och så börjar det med en sådan här bedömning, den bästa boken jag läste förra året. Bästa enligt vilka kriterier? Mina antagligen. Det står still. Eftersom jag har perioder då jag gillar vissa böcker och andra perioder då jag gillar andra så är följaktligen olika böcker bra vid olika tillfällen. En bok som jag kommer på som jag tyckte riktigt mycket om och som jag har refererat till flera gånger efter att jag hade läst den var Muminpappans memoarer. Jag blev verkligen långt mer förtjust i den än vad jag hade förväntat mig trots att jag vet att jag tycker mycket om det mesta som Tove Jansson har skrivit. Kugghjul fick en ny dimension och detaljer som en spårvagn i sjöskum. Fantasi!

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

