En eloge till uppstyrdhet

Idag har jag övat mig i planerandets konst.

  • steg 1: planera
  • steg 2: följ planen

Det händer att jag försöker få ganska många vitt skilda saker gjorda utan att planera, eller lista upp det, det går sällan bra. Istället bor det en ångest i bakhuvudet, eller om det är i bröstkorgen, eller någon gång i magen. En ständig känsla av att ha glömt något och en upplevelse av att praktiskt enkla göromål är näst intill omöjliga att ta sig för. Som att betala räkningar, som att lämna in papper till soc i tid, som att skicka in papper hit och dit. Och studera och städa och diska och och och.

Att umgås med människor är det jag finner enklast att automatprioritera och jag ser det som bra samtidigt som jag behöver få det andra gjort om inte ångesten och stressen ska hugga efter mig. Så idag planerade jag och jag har följt min plan. Insåg att jag, trots att jag försökte vara rimlig och realistisk i tidsåtgången för vissa uppgifter ändå låg en timma back när jag kom till punkten plugga. Det fick mig att ge mig själv lite rätt i att sådana saker som att gå till soc och handla faktiskt tar upp en hel del tid och ställer sig som klossar i vägen för färdigställandet av den här never-ending-uppsatsen som jag håller på med.

Dock så stod jag där vid punkt plugga och tog mig an den. Nu har jag skrivit och varvat det med plockande i lägenheten för att kroppen behöver att jag inte sitter konstant vid datorn. Så, det har blivit flera stycken redigerade och vardagsrummet börjar ta form, komma ur sin pappersskrud och få lite mer substans. Visst kreativt kaos tycker jag om, jag vill inte ha pedandisk ordning. Många många vita farliga viktiga pepperspapper blandade med lika vita ovikta papperspapper gör mig dock på dåligt humör, liksom små plastmojänger och kvitton.

En sista vända för att försöka få lite liv i de döda formella orden av typen; enklare utan hinder, principerna, funktionsförmåga, rättsliga rådigheten…

, , ,

  1. Denise

Kommentera

