Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times

Nej, jag kan inte komma på någon bok som jag har läst mer än tre gånger om jag inte tittar på bilderböcker jag läste som barn, har läst för barn, eller har analyserat. Det betyder inte att jag inte kan ha läst någon bok mer än tre gånger, men jag kan inte komma på någon. Jag läser böcker långsamt och noga och minns således det allra mesta ganska bra. Vissa böcker har jag läst om en gång och det kan vara trevligt. Det är intressant att jag, både när det gäller böcker och filmer, ofta glömmer bort slutet/upplösningen om det finns någon sådan.

Jag tror att jag skulle kunna tycka om att läsa om böcker mer, men listan över böcker som jag vill läsa och de många pågående böckerna (ofta fler samtidigt än jag egentligen är bekväm med) är så många att jag helt enkelt väljer att prioritera nytt framför gammalt.

Jag har funderat på att köpa alla muminböcker. De som är lite tjockare, inte bilderböckerna, och läsa de som kan-inte-sova-godnattsagor för mig själv. Och att då låta det bli omläsning efterhand och där ser jag en poäng med det bekanta, tryggheten. När jag inte kan sova behöver jag läsa något som inte gör mig upprörd, engagerad eller inspirerad och jag tror att de böckerna kan fungera så även om de är fulla av fantasi så är det rätt sorts fantasi för att somna till. Så eventuellt kan jag vid något senare tillfälle svara någon av de böckerna.

(Det här inlägget får gälla för igår, planen är att försöka att faktiskt skriva dagligen – med vissa förskjutningar som denna då)

, ,

  1. #1 av Camilla på 26 februari, 2011 - 10:03

    Oj, precis så tänker jag också om gonatt-läsning, att det inte kan vara något som gör mig upprörd, engagerad eller inspirerad. Jag har haft svårt att komma på vilken sorts böcker det skulle vara. Möjligen skulle jag testa muminböckerna. Annars har brukat luta åt facklitteratur.

  2. #2 av elin på 1 mars, 2011 - 1:55

    Facklitteratur tenderar att vara mycket inspirerande och engagerande för min del. Jag tänker att det handlar om vilka facklitterära böcker jag väljer. Mumin verkar fungera bra, nu är ”det osynliga barnet” utläst så jag skulle behöva köpa en ny.

Kommentera

