Day 03 – Your favorite series

Det första jag börjar fundera på är om man ens kallar det serie på svenska. Eller jag ser framför mig böcker som följer på varandra i en aldrig sinande ström. Eller serietidningar, eller tv-serier. Men räknas trilogier till ”series” på engelska eller fristående deckare med delvis samma karaktärer tex?  Jag läste Katarina Wennstams Smuts, Dödergök och Alfahannen i november-december förra året i fel ordning. Jag började nämligen med Alfahannen som vi hade som sista bok i den feministiska bokcirkeln som var i höstas (det är en ny nu i vår också). Jag tyckte om dem, men nej favorit kan jag inte påstå att det är.

Per Nilssons böcker tenderar att ha bikaraktärer i en bok som huvudkaraktärer i andra böcker, det tycker jag mycket om. Men det gör det ju inte till en serie, mer till en värld. Det får ta slut här.

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

