Att sälja arbete till reapris

Det är snart dags för mig att börja söka arbete och jag har möjlighet att få lönebidrag. Detta är jag  skeptisk kring eftersom det känns som att vara en lite sämre kopia till billigare pris. Vad är tanken bakom det hela egentligen, att en arbetsgivare ska våga anställa mig trots att jag är lite skev (eller vad det nu är jag anses vara)? Och detta gäller ju inte bara mig utan alla som har möjlighet att få lönebidrag. Och att vi förväntas vara tacksamma för denna möjlighet.

Samtidigt så kanske denna möjlighet faktiskt kan göra det lättare för mig att få in en fot på den arbetsmarknad som jag vill ha mina fötter i. Kanske tänker inte arbetsgivaren ”Denna arbetstagare kommer till reapris alltså måste det vara något fel på den” utan snarare ”denna person verkar vara en bra bibliotekarie och är dessutom billigare att anställa, så bra då har vi råd med fler böcker..” Dessutom kan det hela ge mig möjlighet att vara mig själv då jag kan prata om de eventuella problem jag kan ha och slipper känna mig nödgad att dölja det. Men det borde vara självklart! Gah! Dessutom är mitt problem (att jag ibland har social fobi) inte direkt ovanligt bland bibliotekarier och borde kunna räknas som en normalvariation. Ett faktum bara.

Hur blir det med den där fobin om jag talar om att den finns, kommer den göra sig påmind oftare eller mer sällan pga det? Med tanke på att jag blir mer bekväm om jag får vara påriktigt så lär det vara en fördel om jag pratar om att det finns, men om andra reagerar med obekvämhet och flykt på det så vette fan om det är konstruktivt. Det gäller ju vare sig jag har lönebidrag, eller inte.

En sista reflektion är att jag funderar på om jag kan komma att ta arbetet mindre på allvar om jag vet att jag är en reavara. Att förväntningarna på mig är lägre, eller att jag på något sätt kommer att leva upp till min position som just reavara. Det vore ju dumt om det blir så, men jag vet att jag har lite svårt att ta min roll som praktikant på allvar (av lite samma anledning), så då kan ju det samma gälla med min roll som reavara?

, , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

