Att hitta sin egen röst

Jag har under ett längre tag haft en fundering i bakhuvudet och den funderingen handlar om HUR jag ska skriva om böcker. När jag själv läser något som någon annan har skrivit om en bok så vill jag inte veta så mycket om storyn, jag kan värja mig från att läsa texter om böcker pga detta. Det jag är intresserad av är stämningen, språket, känslan som  boken ger just den läsaren. Det gör ingenting alls om det är subjektivt, jag tycker det är intressant. Jag kan med glädje läsa en text om en bok och fascineras även om jag inte alls lockas att själva ta upp den boken och läsa den.

Så till detta om hur jag själv kan skriva om böcker. Jag tror att jag har förhållit mig till någon form av oklar mall över hur man bör skiva OM böcker. Då jag inte  känt mig vare sig klar med hur den mallen ser ut, eller känt att jag vill följa den så har det blivit lite ont om texter om böcker skrivna av mig. Och detta trots att det var vad denna blogg var tänkt att handla om i första hand.

Jag ska börja göra seriösa försök att skriva om böcker och hoppas på att jag kan börja känna mig bekväm med det, att jag hittar mitt sätt att göra det på.

, ,

  1. #1 av fullbokhylla på 22 februari, 2011 - 9:03

    Jag håller helt med! Recensioner som bara sammanfattar boken brukar jag hoppa över!

Kommentera

